Sidor

lördag 23 juli 2011

Godaste brödet



Jag passade på att fylla upp frysen med lite hembakt igår!
Jag har ett jättebra brödrecept som jag brukar baka efter.
Det blir ett jättegott bröd..... Som jag gärna delar med mig av!
Fördelen med detta recept tycker jag är att det går
snabbt att blanda ihop och det behöver ingen jästid.


Mitt goda bröd
2 limpor

5dl vetemjöl
2dl grahamsmjöl
3dl rågsikt
2,5 dl rågkross
1dl vetekli
4dl aprikoser
4dl valnötter
1tsk salt
4tsk bikarbonat
1liter lättfil
3dl mörksirap/brödsirap

Gör så här!
Blanda alla torra ingridienser väl.
Tillsätt resterande och blanda ordentligt!
Smörj 2st 1,5 liters brödformar med lite  rapsolja.
Grädda i 175grader i ca 60minuter, långt ner i ugnen.
Lycka Till!

Jag testade att ha i torkade tranbär i en sats och aprikoser/torkade blåbär i den andra. Samt att jag bara hade hälften av sirapen (1,5dl). Det blev jättegott, båda frrukt/bär blandningarna. Och det räckte gott och väl med  bara halva mängden sirap. Det är sött och gott ändå...!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar